EDWARD POITRAS: REVOLUTION IN THE ROCK GARDEN
RÉVOLUTION DANS LE JARDIN DE ROCAILLE
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The exhibition Revolution in the Rock Garden presents a focused survey of the compelling political, spiritual, and provocative work of Saskatchewan, Métis artist Edward Poitras, created over the course of his highly respected four-decade artistic career. Poitras envisions this exhibition project as a series of “Treaty Four Art Actions”, which will play out in four acts or parts at four different locations. Venues within Treaty Four include Art Gallery of Swift Current, Moose Jaw Museum & Art Gallery, Godfrey Dean Art Gallery in Yorkton and the Esplanade Arts & Heritage Centre in Medicine Hat. These “art actions” will involve Poitras, in collaboration with the gallery curators, revisiting and re-contextualizing his past works, as well as including new works, which address the colonial history and impact of Treaty Four.
The work presented spans the course of Poitras’ career from the late 1970s to the present, being derived from public and private collections across Canada, as well as from the artist’s personal collection. These four exhibitions feature installation works, video, painting, photography and sculpture, reflecting the diversity of Poitras’ long-standing practice in visual and performance art. Poitras’ work consistently engages visually and conceptually with issues pertaining to the Treaties, colonialism, post-colonialism, cultural identity and place, spirituality, language loss, storytelling, and the rewriting of history, as well as reflecting on processes towards Truth and Reconciliation. This series of survey exhibitions explores the conceptual basis and evolution of Poitras’ practice, its historical position within postmodern and postcolonial art in Canada and its contributions to Indigenous contemporary art.For four decades in Canada, many Indigenous artists have challenged prevailing notions of a master narrative in the historical development of this country. Edward Poitras has been, and continues to be, in the forefront of this. As a Métis artist, living on George Gordon First Nation in Saskatchewan, from a Métis (French/Cree) father and a Saulteaux mother, and who belongs to a distinctive third culture, Poitras’ work blends the strategies, iconographies and formal vocabularies of European art with those of Indigenous art, spirituality and culture. He is known for mixing the usage of natural materials, such as feathers, hide, horsehair, and bones, with industrial or electronic materials and discarded technology, such as circuit boards. Uniting these materials for Poitras is like “restoring life” and expressing his own identity. The invention, rearrangement and negotiation of identities are central concerns in Poitras’ artistic practice.
Organized by the Moose Jaw Museum & Art Gallery, in partnership with the Art Gallery of Swift Current, Godfrey Dean Art Gallery, Yorkon, SK and Esplanade Arts & Heritage Centre, Medicine Hat, AB,. Funding assistance is provided by the Government of Canada, Canadian Heritage, SK Arts, Saskatchewan Lotteries, SaskCulture, Canada Council for the Arts and the City of Moose Jaw.
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L’exhibition Revolution in the Rock Garden, présente les œuvres de l’artiste saskatchewanais et Métis, Edward Poitras. Poitras a une remarquable carrière artistique qui date de plus de quarante ans au courant de la quel il a créé multiples ouvrages sur des thèmes politiques et spirituels. Pour cette exhibition, Poitras voulais créer une série de «Treaty Four Art Actions » (Actions artistiques du traité numéro quatre) présentée en quatre scènes dans quatre lieux différents. Ces lieux se trouvent sur les terres du traité numéro quatre et comprennent les galeries d’art Swift Current, Moose Jaw Museum and Art Gallery, Godfrey Dean Art Gallery à Yorkton et Esplanade Art & Heritage Center qui se trouve à Medicine Hat. L’installation de ces actions artistiques résulte de la collaboration entre Poitras et les conservateurs de galerie. Ces derniers visent à remettre en contexte les œuvres créées au long de la carrière de l’artiste ainsi qu’intégrer ses nouveaux travaux qui adressent l’histoire du colonialisme et l’impact du traité numéro quatre.
L’exhibition inclut les travaux de Poitras qui datent de la fin des années 1970 au présent. Ces œuvres proviennent de collections privées et publiques au travers le Canada ainsi de la collection personnelle de l’artiste. Les quatre exhibitions comprennent des installations sous forme de vidéos, de tableaux, de photographie et de sculptures qui représentent la diversité des disciplines d’arts visuels pratiqués par Poitras. Les œuvres de Poitras adressent les problèmes liés aux traités, le colonialisme, le post-colonialisme, l’identité culturelle, la spiritualité, la perte du langage, la narration, le renouvellement de l’histoire ainsi qu’une réflexion sur les démarches à suivre pour atteindre la vérité et la réconciliation. Cette collection d’œuvres nous permet d’observer la base conceptuelle et l’évolution de la pratique artistique à Poitras. Ces exhibitions offrent une étude de la position historique de ces œuvres au sein de cette période d’art postmoderne et postcolonial au Canada en plus de leurs contributions à l’art autochtone contemporain.
Au long de ces quatre dernières décennies, plusieurs artistes autochtones ont défiés le récit dominant de l’histoire du Canada. Edward Poitras est un personnage important pour ce mouvement. L’artiste est le fils d’un père Métis français/cris et d’une mère Saulteaux et vit à George Gordon First Nation en Saskatchewan. Poitras s’inspire de sa culture pour créer son art. L’artiste combine des stratégies d’iconographie et de vocabulaire formel de l’art européen avec ceux de l’art, la spiritualité et la culture autochtone. Poitras utilise une variété de matériaux tels que des plumes, des peaux d’animaux, de la crinière de cheval, des os, ainsi que des matériaux industriels et des électroniques recyclés. En utilisant ces matériaux, Poitras sens qu’il redonne vie à ces objets tout en exprimant son identité. L’invention, le réarrangement et les négociations d’identités sont les objets principaux de la pratique artistique de Poitras.
Organisée par le Moose Jaw Museum & Art Gallery, en partenariat avec la Art Gallery of Swift Current, la Godfrey Dean Art Gallery, Yorkton, SK et le Esplanade Arts and Heritage Centre (Medicine Hat, AB). Une aide financière a été fournie par le gouvernement du Canada, Patrimoine canadien, SK Arts, Saskatchewan Lotteries, SaskCulture, Conseil des arts du Canada, et la Ville de Moose Jaw.
EXHIBITION VIDEO
TEXT PANELS
EXHIBIT GALLERY
EXHIBITION DATES
· March 26 – May 24, 2022 Art Gallery of Swift Current
· Sept. 30th – Dec. 31, 2022 Moose Jaw Museum & Art Gallery
· June 12 – Sept. 30, 2023 Esplanade Arts & Heritage Centre, Medicine Hat, AB
· October 21 – December 22, 2023 Godfrey Dean Art Gallery, Yorkton, SK